Με αφορμή τα 80 χρόνια απο την πρώτη φορά που άναψε η Ολυμπιακή φλόγα και πέρασε απο τους Δελφούς στην πορεία της προς το Βερολίνο (22/7/1936-22/7/2016) για τους 11ους Ολυμπιακούς αγώνες παρουσιάζουμε την αμφιλεγόμενη Helena Bertha Amalie "Leni" Riefenstahl, (1902-2003) απο αφιέρωμα της ομάδας του facebook : DELPHI-PHOTO-HISTORY ( www.facebook.com/groups/DELPHIPHOTOHISTORY)
Η Λ. Ρίφενσταλ βρέθηκε στους Δελφούς το καλοκαίρι του 1936 σαν σκηνοθέτης του φίλμ "Ολυμπία" που ήταν αφιερωμένο στους Ολυμπιακούς αγώνες του Βερολίνου (έγιναν το ίδιο έτος) και που περιείχε σκηνές απο την μεταφορά της φλόγας απο την Ελλάδα στην Γερμανία που έγινε τότε για πρώτη φορά σε Ολυμπιάδα.
Πολυτάλαντη, απο νεαρή ηλικία ασχολήθηκε επίσης με τον χορό, την ηθοποιία και την φωτογραφία για να στιγματίσει όμως την καριέρα της η συνεργασία της με το χιτλερικό καθεστώς για την δημιουργία προπαγανδιστικών ταινιών.
Ενα ιδιαίτερο γεγονός της κάλυψης των Ολυμπιακών αγώνων του Βερολίνου είναι πως ενώ της είχε ζητηθεί απο τον Γιόζεφ Γκαίμπελς να αγνοήσει στις λήψεις της τους μη άρειους αθλητές, αυτή τον παράκουσε ψυχρά κινηματογραφώντας αθλητές όλων των φυλών, και ιδιαίτερα τον Ολυμπιονίκη Τζέσε Όουενς.
Μετά την ήττα της Γερμανίας στον Β' Π.Π. φυλακίστηκε και πέρασε απο δίκη χωρίς όμως να καταδικαστεί.
Πέρα απο το φιλοναζιστικό της παρελθόν θεωρείται πρωτοπόρος για τεχνικές κινηματογράφησης που εφήρμοσε αυτή για πρώτη φορά όπως η κίνηση της κάμερας πάνω σε ράγες για κάλυψη αθλητικών γεγονότων και για τις ιδιαίτερες γωνίες πλάνων που επέλεγε.
Η έντονη προσωπικότητά της, εκτός απο την τέχνη, είχε επίδραση και στην ιδιωτική της ζωή κι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ο έρωτάς της για νεαρό λαμπαδηδρόμο που γνώρισε στην Ολυμπία στα γυρίσματα του φίλμ,που τον έχρισε πρωταγωνιστή και στην συνέχεια πήρε μαζί της στο Βερολίνο.
Το συγκεκριμένο γεγονός δεν πέρασε απαρατήρητο απο τις εφημερίδες της εποχής (τελευταία φωτογραφία).
Πρόκειται για τον Ανατόλ Ντομπριάνσκι, Ρώσο στην καταγωγή, που η οικογένειά του είχε εγκαταλείψει την Ρωσία μετά την Οκτωβριανή επανάσταση και είχε εγκατασταθεί στον Πύργο της Ηλίας.
Ο Ανατόλ είναι ο δρομέας που εμφανίζεται να δέχεται οδηγίες και να μεταφέρει την φλόγα στα πλάνα απο τον αρχαιολογικό χώρο των Δελφών.
Η Λ. Ρίφενσταλ βρέθηκε στους Δελφούς το καλοκαίρι του 1936 σαν σκηνοθέτης του φίλμ "Ολυμπία" που ήταν αφιερωμένο στους Ολυμπιακούς αγώνες του Βερολίνου (έγιναν το ίδιο έτος) και που περιείχε σκηνές απο την μεταφορά της φλόγας απο την Ελλάδα στην Γερμανία που έγινε τότε για πρώτη φορά σε Ολυμπιάδα.
Πολυτάλαντη, απο νεαρή ηλικία ασχολήθηκε επίσης με τον χορό, την ηθοποιία και την φωτογραφία για να στιγματίσει όμως την καριέρα της η συνεργασία της με το χιτλερικό καθεστώς για την δημιουργία προπαγανδιστικών ταινιών.
Ενα ιδιαίτερο γεγονός της κάλυψης των Ολυμπιακών αγώνων του Βερολίνου είναι πως ενώ της είχε ζητηθεί απο τον Γιόζεφ Γκαίμπελς να αγνοήσει στις λήψεις της τους μη άρειους αθλητές, αυτή τον παράκουσε ψυχρά κινηματογραφώντας αθλητές όλων των φυλών, και ιδιαίτερα τον Ολυμπιονίκη Τζέσε Όουενς.
Μετά την ήττα της Γερμανίας στον Β' Π.Π. φυλακίστηκε και πέρασε απο δίκη χωρίς όμως να καταδικαστεί.
Πέρα απο το φιλοναζιστικό της παρελθόν θεωρείται πρωτοπόρος για τεχνικές κινηματογράφησης που εφήρμοσε αυτή για πρώτη φορά όπως η κίνηση της κάμερας πάνω σε ράγες για κάλυψη αθλητικών γεγονότων και για τις ιδιαίτερες γωνίες πλάνων που επέλεγε.
Η έντονη προσωπικότητά της, εκτός απο την τέχνη, είχε επίδραση και στην ιδιωτική της ζωή κι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ο έρωτάς της για νεαρό λαμπαδηδρόμο που γνώρισε στην Ολυμπία στα γυρίσματα του φίλμ,που τον έχρισε πρωταγωνιστή και στην συνέχεια πήρε μαζί της στο Βερολίνο.
Το συγκεκριμένο γεγονός δεν πέρασε απαρατήρητο απο τις εφημερίδες της εποχής (τελευταία φωτογραφία).
Πρόκειται για τον Ανατόλ Ντομπριάνσκι, Ρώσο στην καταγωγή, που η οικογένειά του είχε εγκαταλείψει την Ρωσία μετά την Οκτωβριανή επανάσταση και είχε εγκατασταθεί στον Πύργο της Ηλίας.
Ο Ανατόλ είναι ο δρομέας που εμφανίζεται να δέχεται οδηγίες και να μεταφέρει την φλόγα στα πλάνα απο τον αρχαιολογικό χώρο των Δελφών.
Οι φωτογραφίες του αφιερώματος:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου