Σάββατο 12 Ιουνίου 2021

Η ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΤΟΥ ΜΠΕΤΟΒΕΝ ΣΤΟΥΣ ΔΕΛΦΟΥΣ

Με αφορμή την πρόσφατη συναυλία και την παρουσίαση της 7ης συμφωνίας του Μπετόβεν στο αρχαίο θέατρο των Δελφών, ας θυμηθούμε την πρώτη φορά που ακούστηκαν οι νότες του μεγάλου συνθέτη στο αρχαίο θέατρο απο έναν επίσης μεγάλο μαέστρο, τον Ελληνα Δημήτρη Μητρόπουλο, το μακρινό 1937.

Ενα χαρακτηριστικό κείμενο απο την δημοσιογράφο Μαρία Ρεζάν μας δίνει λεπτομέρειες μιας σειράς εκδηλώσεων εκείνης της χρονιάς αλλά και το χιούμορ του Δ.Μ. που ανέδειξαν οι αντηχήσεις απο τις Φαιδριάδες. 

* Οι φωτογραφίες που συνοδεύουν το κείμενο είναι απο την συγκεκριμένη συναυλία.

Δελφοί 1937

Ο Δημήτρης Μητρόπουλος που λάτρευε τη φύση αντιπαθούσε την ιδέα της μουσικής στο ύπαιθρο. «Διασπάται η προσοχή του ακροατή» έλεγε. Στον Μητρόπουλο οφείλουμε εντούτοις τις πρώτες μουσικές εκδηλώσεις στα αρχαία ελληνικά θέατρα. 


 

Το 37 γεννήθηκε το πρώτο υποτυπώδες ελληνικό φεστιβάλ μουσικής. Το ατμόπλοιο «Λέσβος» μετέφερε, κατά σειρά, την ορχήστρα και τον αρχιμουσικό στην Κόρινθο, όπου στο αρχαίο θέατρο ο Μητρόπουλος έπαιξε Βάγκνερ, στο Αίγιο μετά, όπου στη Σικυώνα ο μουσικός δίδαξε Μότσαρτ μέσα σε ένα σύννεφο σκόνης που σηκωνόταν από τις αρχαιολογικές ανασκαφές. Χωριάτες από τα γύρω χωριά αποτελούσαν το μεγαλύτερο μέρος του κοινού. Στην Επίδαυρο, λίγους μήνες πριν, μια πρώτη συναυλία του Μητρόπουλου είχε δοθεί μπροστά σε 170 μόνο Αθηναίους και τους κατοίκους του Λιγουριού. 

 
Στους Δελφούς, τελευταίο σταθμό της καλλιτεχνικής εκδρομής, ο μουσουργός ερμήνευσε Μπετόβεν. Για να συγκρατήσει την συνοχή της ορχήστρας του ο αρχιμουσικός σάλευε δαιμονισμένα. Από την άκρη της μυτερής, χαρακτηριστικής φαλάκρας του, ως την τελευταία κλείδωση του κορμιού του, αγκάλιαζε ολόκληρος τη μουσική του κλασικού συνθέτη. 


 

– Για τήρα πόσοι του παίζουν για να χορεύει! μουρμούρισε ένας χωριάτης.
Αλλά ο αέρας δεν βοηθούσε τον μαέστρο. Στους ήχους της ορχήστρας μπλεκότανε η ηχώ της μουσικής που έστελναν πίσω στο Δελφικό θέατρο, σκληρές, οι Φαιδριάδες. Όταν τα χειροκροτήματα κάλυψαν τις τελευταίες νότες, ο αρχιμουσικός έδειξε, όπως πάντα, την ορχήστρα και, γελώντας, ζήτησε από το πλήθος να χειροκροτήσει και το βουνό που τόσο ενεργά είχε συμπράξει στην εκτέλεση των έργων του Μπετόβεν.

 

-Μαρία Ρεζάν, Εφημερίδα ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ, 15/10/1961


 




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου